Overskriften er det første, dine kunder ser. Hvad enten det er i form af emnefeltet på en mail eller overskrifter på din hjemmeside, er der én ting, alle tekstforfattere stræber efter:
Blikfang.

Det er måske et fortærsket udtryk, men den gamle regel om,
at overskrifter skal være ”æggende, vækkende og dækkende” holder sgu’ endnu.

  1. Æg mig nu! Lad være med at give det hele væk i overskriften, men efterlad noget til fantasien. Overskriften skal give mig lyst til at læse alle de kloge ord, du har at sige, ved for eksempel at være lidt finurlig, fræk eller sprogfin.

  2. Når jeg er blevet ægget til at tage stilling til overskriften, skal indholdet derefter vække en interesse. ”Sådan sparer du 75% på din elregning på 5 minutters arbejde”. Spar penge = ægning, 5 minutters arbejde = undren ”hvordan kan det dog lade sig gøre?”.
    Interessen er vakt.

  3. Samtidig kan man dog ikke bare finde på noget og dermed skyde i øst for at sørge for at ægge og vægge, hvis selve nyheden handler om noget helt andet i vest. Overskriften skal være dækkende. Alt andet virker simpelthen bare enten kedeligt eller utroværdigt.



Og lad nu for guds skyld være med at gå med på de Buzzfeed-agtige overskrifter, selvom det kan være tillokkende. I kender dem fra facebook: ”Hun åbner et 50 år gammelt brev – du vil ikke tro dine egne øjne!” og ”Hvad der sker nu, er helt ufatteligt!” – i sidste ende bliver det simpelthen bare lidt for Se&Hør-agtigt og gør ikke noget godt for dit brands troværdighed.

Lidt gode og mindre gode eksempler

– Nyhedsbrev nr. 4 2015

Av av av, så bliver det ikke mere tørt. Jeg er i hvert fald ikke videre ophidset…

– Vi har store nyheder!

Ja, okay, nu er jeg lidt spændt på hvad det er, men den er samtidig slet ikke dækkende nok til, at jeg ved, om nyheden er relevant for mig. Gå ud fra, at din læser altid har ”what’s in it for me”-hatten på, og når hun sidder der med sin computer eller mobil, er der simpelthen så mange ting, der distraherer, og vupti har hun mistet interessen for at åbne nyhedsbrevet eller læse videre, fordi det var lidt for ukonkret.

– 3 simple trin til perfekte overskrifter

Overskrifter med lister er a.l.t.i.d en vinder. Læseren ved, at indholdet er overskueligt og dermed letlæst, og samtidig er quick fixes noget, som alle ønsker. Her bliver man både ægget og vækket ved tanken om, om man virkelig kan lave perfekte overskrifter ved tre simple trin. Overskrifter med lister er i samme kategori som overskrifter, der starter med Sådan får du/Sådan bliver du/Her får du… De både ægger og vækker, fordi folk er vilde med “opskrifter” og guides, der kan gøre alting lidt lettere.