Vi har siden 2012 udviklet mere end 10 forskellige spilhjemmesider. I dag er det kun 4, der er tilbage. Her er mine erfaringer med de 4 som er gået godt og mine læringspunkter på de 6 som er gået i graven.

For snart 6 år siden ønskede jeg at skabe en ekstra indtægt i min virksomhed. En indtægt, der var passiv og kunne give mig lidt ekstra på kistebunden gennem årene. Jeg undersøgte markedet meget, prøvede at lave et utal af forskellige hjemmeside indtil jeg kastede mig over spilsider.

Der findes nemlig over 100.000 forskellige spiludbydere online, som alle gerne vil have deres spil på nettet ud på andre hjemmesider. Grunden til dette er, at de selv lægger reklamer ind før spillene starter og de dermed tjener penge jo flere der spiller dem. Det er derfor muligt at få disse spil gratis på din egen hjemmeside ved at embedde eller iframe dem ind. Nogle kan du endda også downloade, men det et de fleste gået væk fra, da det var for let at fjerne deres reklamer inden man gik live.

Jeg oprettede derfor hjemmesiden spilbørn.dk, som havde hovedfokus på spil for børn. Samtidig kastede jeg mig ud en en masse andre mere nicheprægede sites som kagespil.dk, frisørspil.dk osv. You get the point. Dette viste sig dog at være en fejl. I hvert fald på ord, som ikke havde mere end 500-2.000 søgninger om måneden. Der er simpelthen ikke nok, der søger på kagespil til at skabe en ordentlig indtægt. For selvom du får alle de 1.000 søgere ind på din hjemmeside, så skal de stadig trykke på dine reklamer før du laver overskud. Så gå bredere ud.

Det gjorde jeg så med etablering af hjemmesiden spilnettet.dk, hvor jeg ikke er begrænset af hverken børnespil, bestemte kategorier eller andet. I dag lever siden godt, og jeg arbejder hele tiden på at optimere min indtjening på siden.

Så lærepengene er; “Gå altid efter de bredere websites. Der har du nemlig mulighed for at finde mange flere longtail søgeord og skabe større trafik”. Og du er ikke afhængig af at ligge nr. 1 på et bestemt ord.